Friday, June 6, 2008

Minyak Naik: Naik Minyak

Penulis sedih, kecewa, muak dan jelik dengan segala pembohongan saban hari di kaca televisyen. Hari selasa, 3hb Jun 2008, kelmarin, Dato Sharil Abdul Samad membayangkan kenaikan harga minyak mulai Ogos tahun ini iaitu selepas selesai penstrukturan semula harga subsidi. Kurang 24jam, D.S. Abdullah, Perdana Menteri pulak membuat pengumuman kenaikan harga minyak sehingga 40%, harga diesel, dan takrif elektrik mulai bulan Julai serta pemberian insentif berupa RM625.00 untuk sebuah kereta dan RM150 untuk sebiji motosikal.

Persoalannya, mengapa kerajaan menambat harga petrol Malaysia dengan harga petrol dunia sedangkan M'sia adalah pengeluar minyak dunia?

Menurut Tan Sri Nor Mohamed, dalam sidang bersama Menteri, 4hb Julai 2008, beliau menjelaskan bahawa dengan setiap kenaikan USD$1 per barrel, Petronas akan mendapat USD$250 juta. Kemana keuntungan syarikat megaconglomerate ini di salurkan? Kenapa Petronas tidak disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) dan hasilnya didedahkan kepada rakyat seperti mana syarikat lain yang tersenarai didalam Fortune 500 di negara masing-masing? Dan soalan terpenting skali, bagaimanakah kerajaan akan menangani kesan inflasi lebih 5% dan kenaikan harga komoditi pertanian/makanan ruji yang lain?

Penulis cuba memahami hakikat bahawa tidak selamanya kerajaan mampu menanggung kesan kenaikan harga minyak global, justeru satu hari nanti petrol pasti akan di ikat pada harga pasaran. Namun, langkah kerajaan untuk menaikkan harga minyak secara mendadak ini tidak praktikal. Bagi penulis, rakyat perlu didedahkan secara staging agar Industri Kecil dan Sederhana (IKS) tempatan tidak mengalami impak mendadak, begitu juga dengan golongan berpendapatan sederhana serta golongan miskin.

Tindakan Tun Dr M semasa krisis ekonomi dunia pada tahun 1998 mendapat kritikan dari seluruh dunia tetapi sebagai seorang pemimpin yang berpengalaman, beliau berjaya mengharungi semua itu dan lebih lagi untuk menyelamatkan negara dari kancah kemusahan. Kini harapan hanya disandarkan kepada doa agar setiap yang berlaku membawa kepada kebaikan.
Sekian, w'alam.

2 comments:

Anonymous said...

People should think of an alternative to petrol.

Why are the scientists in Malaysia not researching on solar power or electrical power as an alternative?

Anonymous said...

Segelintir menteri sering kali mengelabui mata rakyat dengan pelbagai kata-kata 'pemujuk' dan saranan demi menjustifikasikan kenaikan harga minyak walaupun realitinya menyesakkan masyarakat terutama di kala beban kos sara hidup semakin tinggi kini.

Setiap kali kenaikan harga bakar, para pemimpin akan menggunakan ayat-ayat 'standard' untuk melembut hati rakyat yang mana kata-kata dan kenyataan mereka itu, semakin memedihkan hati dan perasaan rakyat khususnya yang berpendapatan rendah dan yang terbeban dengan kenaikan tersebut :-

1. Perdana Menteri Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi :"Tak payahlah berdemonstrasi...ini tindakan yang tidak popular. Semua tindakan kerajaan tidak akan memuaskan hati semua pihak"

2.Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad ketika ditemuramah Tv3 :"Tidak akan berlaku kenaikan harga barang keperluan sebab kita sudah beri 'fleet card' ...kita juga sudah beri subsidi makanan.."

3.Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak :?Rakyat hendaklah mengubah gaya hidup dan belanja secara berhemah?

4.Dato' Seri Rafidah Aziz sewaktu menjadi Menteri Industri dan Antarabangsa :"Mana ada kerajaan seperti ini (kerajaan Malaysia), masih menanggung subsidi petrol dan gas, walaupun harga bahan api itu telah meningkat.