Tuesday, June 3, 2008

BICARA biaSISWA

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan".(al-maidah : 8)

Ayat di atas jelas menerangkan konsep keadilan dalam Islam. Sayugia, penulis ingin mengigatkan taulan bahawa Islam pada dasarnya telah memberikan kesaksamaan sebagai pra-syarat kehidupan. Justeru, tiada seorangpun patut didiskriminasikan pada warna kulit, tempat kelahiran, keturunan, status hidup mahupun panji yang di taut kemas dalam hati. Arakian, penulis menyeru agar setiap perkara itu di perhalusi sebelum membuat sebarang kenyataan.

"I thought it was embarrassing and not fair," Nazri told The Associated Press. "Eighty-twenty (percent) is not a fair balance. So we have decided that it is 60-40."

Penulis merasakan bahawa kenyataan Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) berhubung biasiswa JPA tidak lebih dari sindiran politik kepada orang Melayu yang menyokong pembangkang pada Pilihan Raya Umum (PRU) yang lepas. Namun, penulis tetap akan mengutarakan pendapat penulis sendiri berdasarkan pengamatan penulis dan sedikit kajian yang sempat penulis dari beberapa tautan web.

Menurut Sidek Hassan Pengawai di Jabatan perkhidmatan Awam, weigthtage JPA telah di ansurkan seperti berikut:
· 70% pencapaian akademik
· 10% struktur socio-ekonomi keluarga, merangkumi net-pendapatan yang pada lazimnya di crosscheck oleh jabatan berkaitan
· 10% pencapaian ko-kurikulum
· 10% interview yang di kendalikan oleh JPA
Penulis berpendapat bahawa setiap yang layak harus di beri peluang melanjutkan pelajaran tanpa mengira warna kulit, kedudukan mahupun agama. Penganugerahan biasiswa harus di diberikan berdasarkan kepada merit dan justifikasi yang telus dan adil. Penulis percaya, kaum cina, india dan lain-lain juga tidak mahu hak orang Melayu diketepikan. Namun adakah dinamakan keadilan apabila anak si-polan bin si-polan ketua bahagian yang hanya mendapat 1A berjaya masuk ke foundation studies manakala anak Pak Kusmin pesawah yang mendapat 5A hanya ditawarkan kursus sijil di politeknik?? ? Berapa banyak kes seperti ini yang berlaku di negara kita, hatta, seorang yang bergelar Tan Sri (mantan Menteri Besar) juga diberikan biasiswa sehingga RM80ribu.

Penulis mengambil kesempatan ini untuk mencabar JPA agar mendedahkan butiran sebenar para penerima biasiswa di laman web JPA ataupun didada-dada akhbar. Penulis percaya ini akan menutup mulut mereka yang hanya tahu bercakap tetapi tidak memahami rasional disebalik pemilihan JPA. Berani kerana benar, takut kerana salah. Sekiranya yang mendapat biasiswa JPA adalah anak Pak Kusmin pesawah yang mendapat 5A, anak Mami Chombi penoreh yang mendapat 6A, anak Mek Jah peniaga di sempadan Kelantan yang mendapat 7A. Walaupun menghadapi pelbagai kesempitan hidup dan kekangan infrastrutur pendidikan luar bandar, mereka berjaya mendapat keputusan yang cemerlang. Penulis percaya, anak-anak Pak Kusmin, Mami Chombi dan Mek Jah adalah genius dan patut di beri peluang lebih dari anak Ah Chong Tauke balak yang mendapat 9A, anak AnandaKrishna, peniaga Celular yang mendapat 10A mahupun anak ketua Bahagian Bandar BohorJaya yang mendapat 9A.

Penulis menyeru agar penyakit severe kultification acute sindrom,penyakit berasaskan kulit dihapuskan dan digantikan dengan melayu berjiwa merdeka. Bebas mengutarakan pendapat, bebas mendapat pendidikan tinggi, bebas dari keterpaksaan merayu politikus cicip untuk mendapatkan tempat di institusi pengajian tinggi bagi anak cemerlang tetapi tiada kabel politik. Penulis juga ingin menyeru kepada semua pihak agar menerima buah fikiran orang lain dengan hati terbuka, janganlah kita menjadi seperti temenggung Temasik, menghukum Hang Nadim hanya kerana takut sarangnya mungkin terjolok 25tahun akan datang.
Sekian

No comments: