Monday, June 23, 2008

Mesyuarat Biro Siswa GPMS Kebangsaan.

Mesyuarat Biro Siswa GPMS Kebangsaan – shamir aziz
Penulis menyambut baik tindakan Pengerusi Biro Siswa, En Yakqub, untuk mengadakan mesyuarat penyelarasan Biro Siswa GPMS Kebangsaan yang turut diextendkan kepada YDP dan S/U GPMS Cawangan Khas IPTA/IPTS seluruh negara. Sepengetahuan penulis, ini merupakan mesyuarat ke-2 Biro Siswa sepanjang setahun 10 bulan beroperasi secara rasmi.
Antara beberapa cadangan penulis sendiri yang boleh dibawa didalam Mesyuarat Penyelarasan Biro Siswa

1. Pemilihan semula AJK Biro Siswa bagi sessi 2008/2009 yang melibatkan YDP,S/U dan AJK kanan cawangan khas yang baru atas rasional AGM bagi cawangan Khas adalah setahun sekali. Ini bererti, semua cawangan khas sepatutnya telahpun mempunyai pimpinan yang baru. Pemilihan ini perlu dibuat untuk Jawatan Tim. Pengerusi dan lain-lain jawatan pengurusan selain Pengerusi yang dipilih setiap tiga tahun melalui Mesyuarat Agung GPMS Kebangsaan (Pemilihan). Proses rejuvenation ini perlu untuk membantu saudara Pengerusi mengelola aktiviti di peringkat Pusat. Penulis sendiri berhasrat untuk berundur sebagai Bendahari Biro Siswa bagi membolehkan injection of new blood yang lebih bertenaga selaras dengan hasrat Pemerkasaan Biro Siswa.

2. Pembentangan takwim aktiviti cawangan Khas seluruh Negara sessi 2008/2009 agar dapat di slot-in di dalam takwim GPMS Kebangsaan. Selain itu, proses ini akan memdedahkan cawangan Khas yang baru ditubuhkan kepada fikrah GPMS caw Khas.

3. Pembentukan dan Pembentangan Takwim Biro SISWA GPMS bagi tahun 2008/2009 agar dapat di slot-in ke dalam kalender aktiviti GPMS Caw Khas. Notis awal ini akan membolehkan Caw Khas IPTA/IPTS member komitmen penuh kepada program-program sentral.

4. Mesyuarat ini digunakan sepenuhnya untuk membincangan dan menyatakan pendirian Biro Siswa terutamanya isu-isu nasional yang melibatkan Hak Keistimewaan Orang Melayu. Pendirian Biro Siswa ini juga perlu diumumkan melalui laman Web, Blog dan Media Arus Perdana agar kehadiran Biro Siswa ini dirasai hingga ke peringkat akar umbi.

5. Penulis menyarankan agar Biro Siswa bertindak sebagai Kambing Hitam GPMS dan memainkan peranan sebagai front-liner di dalam memperjuangan hak-hak Melayu. Penulis amat memahami status Presiden sebagai Setiausaha Politik YAB Perdana Menteri, justeru, terdapat sesetengah perkara yang terpaksa didiamkan oleh Y.Bhg Dato Presiden selaras dengan hasrat YAB Perdana Menteri terutamanya isu yang menyentuh sentimen perkauman.

6. Penundaan dan penetapan tarikh mesyuarat seterusnya untuk membolehkan participation secara total oleh Pimpinan Caw Khas seluruh Negara.

Penulis ingin mengingatkan diri penulis dan juga taulan agar mematuhi tatasusila mesyuarat.

Maju mundur kaya miskin dan hina mulianya bangsa itu terletak ditangan KITA.

Sekian, W’alam...

No comments: