Monday, September 1, 2008

Komentar Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh


Walaupun DSAI telah mengesahkan diri sebagai Yang Berhormat (YB) Ahli Parlimen Permatang Pauh pada tanggal 26 Ogos 2008, seminggu yang lepas, dan makin mendekati cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke-6. Namun, tuduhan liwat terbaru dan pendekatan dikeluarkan dari penjara tetapi tidak dibebaskan sepenuhnya daripada pertuduhan liwat yang lepas masih merupakan ancaman berbisa kepada DSAI dan pengikut-pengikutnya.

Rakyat Malaysia bakal disajikan dengan satu lagi telenovela memualkan dalam episod LIWAT II. Kajian yang dilakukan oleh MERDEKA CENTER mendapati populariti DSAI meningkat sebanyak 4% daripada 53% menjadi 57% selepas Saiful Bukhari melakukan sumpah laknat. Landskap politik Malaysia tidak lagi berlandaskan manifesto mahupun wadah perjuangan yang dibawa tetapi kumpulan, pertuduhan, rasuah, dan mempermainkan sentimen kaum dan Agama. Sejarah membuktikan bahawa sumpah laknat bukanlah pilihan utama dalam Islam, hatta, Ummul Mukminin Saidatina Aisya Rha tidak dibebaskan pertuduhan melalui sumpah laknat apabila difitnah curang. Sumpah laknat hanya diisyaratkan sebanyak 5 kali sumpah dalam kes suami isteri yang mana tiada persaksian (mana ada orang nak skodeng laki bini).

Kerajaan yang mengerti penuh, kerosakan yang bakal Anwar timpakan keatas mereka pasti sahaja mengunakan sepenuh kekuatan untuk….cuma strategi yang digunakan kali ini agak berbeza; If you can’t win over your opponent, you confuse his comrade. Pertuduhan yang dilemparkan sebenarnya bukanlah untuk Anwar tetapi sebagai Warning kepada mana-mana MP BN sendiri.

Cuba amati dilema yang dihadapi oleh MP BN yang mungkin terpikir untuk beralih kem. Biarpun Kerajaan BN berada dalam kedudukan terlemah dalam sejarah, Mereka masih lagi memaut erat institusi keewangan, organ-organ media,dan rejim polis. Sekiranya mereka bertindak belot dan Anwar pulak ditangkap. Segala duit yang ditabur semasa PRU, janji projek RMK 9 dan terkini gula-gula Budget 2009, semuanya akan hilang sekelip mata. Nasib mereka sendiri mungkin lebih parah apabila terpilih menjadi 1-2 ekor kambing hitam yang pasti akan dibogelkan segala perilaku nista yang lepas sebagai peringatan kepada yang lain-lain. Sementara, Bahtera Impian barisan Alternatif sendiri mungkin kecoh apabila Ketua Tukang Masak, Ketua Cleaner Kapal, Ketua (apa-apa je) berebut untuk mengantikan Nakhoda Kapal, Anwar Ibrahim.

Penulis berpandangan, lain padang-lain belalang, kini playing field sudah pun berubah. Langkah terbaik untuk kerajaan BN terus berkuasa adalah dengan perletakan jawatan PakLah sebagai PM selepas mengatasi kemelut 16 September (Kabinet Anwar). Dato Seri Najib adalah calon yang sesuai untuk menghadapi Anwar, sementara, kembalinya Mahathir akan membawa semula pengundi Cina, India yang rata-rata masih lagi percaya dengan ramuan ajaib Tun dalam mengendalikan krisis ekonomi 1998. Mukriz Mahathir sendiri akan menjadi magnet untuk mengumpulkan golongan shabab, anak muda, biarpun akan mengambil sedikit masa untuk memulihkan kepercayaan mereka.

Paklah telah melakukan yang terbaik, media telah diberi sedikit kebebasan, badan kehakiman telah diberi sedikit pampasan, namun, rakyat berpendapat cukup Lah..!!
p/s: penulis memohon maaf kerana tidak sempat untuk postkan semua tulisan ke blog ini. Namun, anda boleh mengikuti nya menerusi http://groups.yahoo.com/group/SiswaGPMS/

1 comment:

GPMS KEDAH said...

Saudara Shamir Aziz,

"Langkah terbaik untuk kerajaan BN terus berkuasa adalah dengan perletakan jawatan PakLah sebagai PM selepas mengatasi kemelut 16 September (Kabinet Anwar)."

Totally agree with you.

But agak kurang setuju on your choice for his successor.

But there's where the real dilemma is... UMNO lacks any real candidate for the presidency.

If only Anwar hadnt sold his soul to the devil 10 year ago...