Wednesday, September 17, 2008

intifada Mahasiswa UIAM


Intifada Mahasiswa


Bismillah…. Alhamdulililah….ajmain.. Rabisrali sadri wa yasirli amri wahlun uhdatan milisani yaf qahu qawli….

Terima kasih kepada adinda pengerusi Majlis……….

Yg saya muliakan Yang Berhormat Azmin Ali, Ahli Parlimen Gombak, yang juga merupakan Naib Presiden PKR Malaysia. Sy ucapkan tahniah kerana berjaya menawan hati penduduk Gombak w’lpun P/raya Umum telah hampir 6 bulan berlalu. JazakalAllah hu kairan kasira kerana sudi menerima undangan daripada Majlis Perwakilan Pelajar MRC Mahallah Bilal, UIAM.
Yg dihormati Ayahanda Pengetua/ Priciple Mahallah Bilal DR Habeeb Rahman, fellow-fellow, Asistant Manager Bilal,abg johan.


Yg berusaha adinda Yamin, serta seluruh petugas-petugas, sukarelawan yang berusaha keras menjayakan program kita pada petang hari yang mulia ini.

Tujuan utama kita berkumpul pada petang hari ini adalah untuk menjayakan Program Grand Iftar Mahallah Bilal bersempena dengan Hari Nuzul Al-Quran Karim.

Saya tidak akan bercerita tentang Nuzul Al-Quran, kerana sy percaya Ayahanda Pengetua dan jemputan kita Y.Berhormat Azmin Ali akan memberikan satu kupasan yang komprehensif. Justeru itu, saya akan menceritakan serba sedikit asal-usul yang memungkinkan program ini, Mahallah Bilal Grand Iftar terjadi.

Tuan-tuan sidang yang dihormati,

Saya ingin mengajak taulan menyorot beberapa tragedi yang memilukan hati umat Islam. Gejala murtad, kes lina joy, murthy, subashini dan sharmala, penubuhan interfaith (ifc), cabaran perundangan sivil dan syariah, dan klausa-klausa perlembagaan M’sia yang dicabar secara ilmiah saban hari.

Saya sendiri berada di tengah keriuhan bantahan Forum Coversion to Islam, Subashini and Sharmala revisited anjuran Majlis Peguam baru-baru ini. Turut hadir ialah Peguam Pembela, YB Zulkifli Nordin (PKR), YB Salahudin Ayub (PAS), GPMS, PPiM, NGO-NGO Islam, dan umat Islam yang lain. Saya sendiri bartanggujawab merangka memorandum bantahan tersebut. Saya berasa sedih dan kecewa dek kerana kemelut politik, Islam kurang di beri perhatian. Ini bukan sahutan Jihad, ataupun semboyan racist bertujuan memecah-belahkan perpaduan negara. Cuma sedikit luahan hati insan yang kudratnya terbatas.

Apa yang menyedihkan, sudahlah Islam diancam, yang memerpertahankan Islam pula,YB Zulkifli Nordin dikenakan surat tunjuk sebab oleh Parti diatas penyertaan beliau membela Islam?

Jawapan beliau mudah,”I’am a muslim 1st- Member of Parliament 2nd , I’am a muslim 1st – lawyer by profession 2nd.

Penahanan 3 orang baru-baru ini di bawah akta ISA, blogger Malaysiatoday Raja Petra Kamarudin, journalis Sin Chew Daily dan Teresa Kok, Ahli Parlimen Seputeh. Saya bersependapat dengan Dr Asri, Mufti Perlis,

“Islam bukan agama yang bacul. Perbuatan ISA kerana kesalahan agama seolah-olah menggambarkan orang Islam tidak mampu berhujah, terus tangkap orang. Mereka akan kata mereka benar kerana kita takut berhujah dengan dia.”

Methadologi yang digunakan iaitu penahanan tanpa bicara jelas salah dari sisi Islam. Hatta, Allah swt sendiri mewujudkan padang masher, titian sirat, neraca mizan, untuk mengukur amal baik dan buruk. Apakah Allah s.w.t tidak mengetahui yang tersembunyi hingga memerlukan kepada hari pengadilan? Yang jelas, setiap yang dituduh harus di beri peluang untuk membela diri. Namun, persoalan yang timbul apakah benar terdapat gerakan yang bersifat subversive/underground untuk memusnahkan Islam secara sulit?

Pada hemat saya, hari ini kita berkumpul tanpa mengira warna kulit, hari ini kita berkumpul tanpa mengira latar belakang politik, justeru hari ini juga patut dijadikan titik tolak kearah satu perubahan yang drastik, perubahan yang memungkinkan terjadinya Intifada Mahasiswa. Hari ini di pilih kerana hari ini adalah hari turunnya Al-Quran. Hari ini, kita bersatu berdasarkan ke Islaman dan Kebangsaan, berani kerana benar, dan berikrar bahawa kita akan menjadi front liner di dalam perjuangan memartabatkan Islam.

Sekian,…

2 comments:

jejakacinta said...

mana perginya cendikiawan islam kat malaysia ni?

Para Jamaludin said...

so this is the text...