Saturday, September 13, 2008

iftar Jama'ie


Iftar Perdana 2008
Ramadhan Karim merupakan bulan yang mulia dan penuh keberkatan, rahmat dan inayah Allah swt. Justeru kedatangan ia kali ini tidak seharusnya di sia-siakan. Namun, konsep beribadat hanya semasa Ramadhan seharusnya dibetulkan. Ramai orang Islam dewasa ini sekadar berlapar sia-sia sepanjang sebulan Ramadhan. Sedangkan amalan fardhu yang lain ditinggalkan. Nauzibillah..


Penulis memohon maaf diatas kekhilafan penulis sendiri, menghilangkan diri selepas konvoi Jejak Obor. Lagu dan irama tidak dapat dipisahkan begitulah akrabnya hubungan penulis dengan dunia siswa. Menghilangkan diri bukan bermakna kecewa dengan perjuangan siswa, mengundur bererti mencari langkah untuk terus memacu gerakan siswa membelah lautan perjuangan.

Alhamdullilah, syukur ke hadrat Illahi. Penulis akan berpeluang untuk bertemu dengan taulan dari serata ceruk Malaysia dalam kiadah perjuangan kita lewat petang ini, 13 September 2008. Penulis percaya program Iftar GPMS merupakan program rutin yang tidak banyak berbeza saban tahun. Beriftar beramai-ramai dan pemberian sumbangan kepada anak yatim, itupun sekadar news value untuk liputan media. Biarpun begitu, penulis faham bukannya mudah untuk menganjurkannya. Hanya Godly Hand yang mampu untuk mengumpukan seluruh gurkha GPMS dibawah satu bumbung pada satu-satu masa. Berbanding dengan pimpinan silam, Y.Bhg Dato Reezal dan Kekanda Irmo, Pengarah Program harus diberi credit atas usaha mereka. Paling tidak, kita dapat bertemu sekali lagi. Subahannallah..!!

Penulis sebenarnya berhasrat untuk menjemput taulan siswa ke satu lagi program yang similar tetapi menampikan watak-watak antagonis. Bagi penulis, tiada gunanya berprogram sana-sini sekiranya tidak memberi manafaat kepada pembangunan ummah.

Majlis Perwakilan Pelajar Mahallah Bilal, UIAM, akan menganjurkan Majlis Iftar Perdana 2008 pada 17hb September bersamaan 17 Ramadhan iaitu Hari Nuzul Al-Quran. Majlis akan dihadiri kenamaan dari Pakatan Rakyat, iaitu YB Tuan Azmin Ali, Ahli Parlimen Gombak merangkap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Malaysia (PKR).

Mahasiswa akan berpeluang beramah mesra dan bertanyakan sendiri perkembangan mutakhir tanahair dari perspektif barisan pembangkang. Penahanan tanpa bicara (ISA) yang dikenakan terhadap Bloger RPK, Jurnalis akhbar Cina, dan terkini Teresa Kok, MP Seputeh yang mengusulkan Azan Subuh tanpa alat pembesar suara.

Benarkah Islam diancam?

Benarkah maruah Melayu diinjak-injak?

Benarkah mahasiswa tidak tahu menbeda antara kaca dan permata?

Apapun bagi penulis, Islam dulu – GPMS kemudian, Islam dulu – Politik kemudian, Islam dulu – Nyawa kemudian…

Taulan macam mana?

No comments: