Tuesday, July 1, 2008

Tsunami Politik ke-2 shamir aziz

Tsunami Politik ke-2 shamir aziz

Penulis melahirkan rasa sedih, takut, bimbang dan sedikit terancam bersama keseluruhan rakyat Malaysia dengan timbulnya isu terbaru yang membabitkan Dato Seri Anwar Ibrahim, De Facto Leader Blok Pembangkang.

Seperti rakyat kebanyakan, penulis tidak peduli dengan sepak terajang politik negara. Bagi kami, asalkan perut terisi, bebas meniti kehidupan harian, bebas melakukan kehendak hati asal sahaja tidak bercanggah dengan norma sudah memadai. Namun krisis yang berlarutan hampir sedekat mula menampakan kesan keatas rakyat jelata.

Pertamanya, ketidak stabilan geo-politik Malaysia mula menyorot snow boling effect, perlahan tetapi berlarutan, kecil beransur besar, kecil menjadi kawan; besar menjadi ancaman kepada yang memimpin dan yang di pimpin.

Bermula dengan krisis minyak masak, kekurangan tepung di pasaran runcit, kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang diikuti dengan kenaikan keseluruhan komoditi asas yang lainnya seperti tepung susu bayi, beras, hatta harga makanan mentah seperti ikan dan ayam.

Seterusnya, pelbagai hak dan keistimewaan pri-bumi mula di pertikaikan dan dinafikan secara halus. Kerajaan pusat yang kehilangan sebahagian besar dari rakan kongsi kuasa kaum lain terpaksa tunduk kepada tekanan luar lantas membuka sedikit demi sedikit hak pribumi kepada pendatang. Penulis bertegas atas dasar keadilan bahawa setiap yang berusaha patut mendapatkan hasilnya, namun yang melata harus di bimbing, yang tercicir harus di tolak kehadapan, hatta majoriti miskin Melayu juga harus diberi keistimewaan untuk memperbaiki mutu kehidupan melalui pendidikan.

Penulis menuntut agar semua pihak yang terlibat dalam krisis ini berfikir secara matang mengikut lunas-lunas kehakiman, agama dan keadilan sejagat yang di manifestasikan didalam perlembagaan Negara. Penulis merayu agar pihak media arus perdana, khususnya, tidak menjatuhkan hukuman kepada mana-mana pihak yang tertuduh mahupun yang menuduh sebelum mahkamah.

Rakyat sudah cukup menderita, kembalikan kemakmuran dan keamanan yang kami nikmati selama ini.

Sekian,.

No comments: